Spojování migrace se zvýšenou kriminalitou je častým narativem ve veřejné debatě. Mediální pokrytí a politická rétorika často zdůrazňují národnost pachatelů, zatímco skutečné statistiky a výzkumy ukazují jiný obrázek. Co doopravdy víme o vztahu mezi migrací a kriminalitou?
Aktualizováno 21 března, 2025
Podle nedávného výzkumu agentury STEM pro „63 % populace představují cizí státní příslušníci s pobytem v ČR příliš velké bezpečnostní riziko”. Ve veřejné debatě se se spojováním migrace a zvýšené kriminality setkáváme velmi často. Jako argumentace v takových případech slouží medializované kauzy násilných zločinů, u kterých je médii zdůrazněna země původu agresora bez jakéhokoliv kontextu. Cizí státní příslušnost, kultura nebo barva pleti pachatele jsou pak použity k vysvětlení toho, proč k danému činu došlo. Výzkumy však opakovaně mezi kriminalitou a migrací nenašly přímou spojitost.
Nedávná analýza policejních statistik, kterou publikoval německý ifo Institut, ukázala, že migrace nezvyšuje míru kriminality v lokalitách, do kterých migranti a uprchlíci přicházejí. Toto zjištění je v souladu se závěry dalších zahraničních výzkumů. Analýza dále konfrontuje tato zjištění s faktem, že migranti bývají mnohdy více zastoupení v kriminálních statistikách.
K tomu dochází z především z jednoho jednoduchého důvodu: migranti se často usazují v hustě obydlených a metropolitních oblastech, kde je míra kriminální činnosti všeobecně vyšší, a to i v rámci nemigratnského obyvatelstva. Zohlednit můžeme také fakt, že se častěji jedná o mladé muže, kteří se jako skupina taktéž vyskytují v kriminálních statistikách častěji. Některé další evropské výzkumy také připomínají, že jisté trestné činy mohou spáchat pouze migranti (např. vyhýbání se příkazu k deportaci ve Francii). Pokud toto vše vezmeme v potaz, nenajdeme podle těchto výzkumů žádnou souvislost mezi počty migrantů a mírou kriminální činnosti v dané lokalitě. To platí i pro násilné trestné činy, jako jsou vražda či znásilnění.
Jak výstupy analýzy srozumitelně parafrázuje článek na Refresher News: „[K]dyž jste mladý muž a žijete ve velkém městě, pravděpodobnost, že budete páchat kriminalitu, se zvyšuje.” A nezáleží na tom, zda máte migrační zkušenost, nebo pocházíte z jiné kultury. Jak se lze dočíst i v přehledném článku na webu Člověka v tísni, „kde policie eviduje hodně ‚cizinecké‘ kriminality, eviduje i hodně té, které se dopouštějí místní.”
Jak poznamenává sociolog Hein de Haas ve své knize How migration really works (2023), podobná zjištění narušují obecné přesvědčení, že migrace vede k vyšší kriminalitě. V prvé řadě je si třeba uvědomit, že tato představa je sama o sobě velkým zjednodušením. Kriminalita může být ovlivněna mnoha dalšími faktory – např. (ne)zaměstnaností, výší příjmu, dosaženým vzděláním, sociální soudržností a důvěrou v komunitách. Nelze ji jednoznačně spojit pouze s jedním z nich.
De Haas považuje za vhodný způsob, jak spojení migrace a míry páchání trestné činnosti zmapovat, ten, který bere v potaz všechny tyto faktory a snaží se sledovat změny v míře kriminality a míře migrace v konkrétní lokalitě (sousedství, čtvrti atd.). Právě takové výzkumy podle de Haase nenacházejí žádné důkazy o tom, že by migrace zvyšovala míru kriminality. Ba naopak.
Některé studie ukazují, že s migrací kriminalita klesá. Zpráva American Immigration Council zjistila, že mezi lety 1980 a 2022 podíl imigrantů v populaci USA vzrostl z 6,2 % na 13,9 %, zatímco celková kriminalita klesla o 60,4 %. To platí i pokud se zaměříme na konkrétní místa. Migrace činí dané lokality bezpečnějšími. Výzkumy z USA dále ukazují, že u migrantů je (oproti většinové populaci) nižší pravděpodobnost spáchání trestné činnosti. A když už k tomu dojde, jedná se častěji o ne-násilné zločiny, jako jsou vloupání či krádeže aut.
Dává to smysl. Lidé dle de Haase migrují převážně z důvodu zajištění živobytí, studia, připojení se ke svým rodinným příslušníkům nebo kombinace těchto faktorů. Cílem migrace není páchat trestnou činnost v zahraničí. Naopak, migranti jsou často vysoce kvalifikovaní a odhodlaní lidé, kteří se rozhodnou podstoupit náročnou a nákladnou cestu a hledat štěstí v jiné zemi. Nepředstavují typický mindset, který si přisuzujeme páchání trestné činnosti. Kvůli tomu, že migranti většinou chtějí v dané zemi zůstat a zajistit si trvalý pobyt či občanství, patří mezi skupiny obyvatel, které zákony naopak nejvíce dodržují. Svou roli hraje i skutečnost, že přijít do křížku se zákonem pro ně může v mnoha případech znamenat deportaci a ztrátu veškerého úsilí, času a prostředků investovaných do migrace. Toto platí dvojnásob pro neregulérní migranty, kteří jsou v kriminálních statistikách zejména násilné trestné činnosti, dle západních výzkumů, zastoupeni vůbec nejméně.
Čím déle migranti v daném místě pobývají, tím více se míra jejich kriminální činnosti přibližuje míře většinové populace. Dle de Haase jde o jednu ze „stinných stránek” integrace. Migrantům druhé generace se kvůli kombinaci diskriminace, nedostatku pracovních míst, chudoby, segregaci a nedostatečné podpoře komunit nemusí podařit integrovat se do mainstreamové populace. Zastoupení migrantů druhé generace ve statistikách kriminálních činů je ale méně ovlivněno původem, kulturou nebo náboženskou příslušností migrantů. Mnohem více se na něm odráží společenský a ekonomický status. V tomto světle je možné vnímat i v české diskusi tolik omílaný příklad „migrantských gangů” ve Švédsku. Migranti druhé generace se tedy do kriminální činnosti zapojují ne kvůli svému původu či kultuře, ale protože vlivem nepodařené integrace (kterou je třeba vnímat jako oboustranný proces) se jim nedaří najít uplatnění a dostávají se na okraj společnosti. Nebo jak de Haas tvrdí: „Hlavním důvodem, proč jsou některé skupiny druhé generace nadměrně zastoupeny ve statistikách kriminality, je to, že tvoří rostoucí podíl znevýhodněných dělnických vrstev v západních zemích.”
Proč se nám tedy zdá, že migranti páchají více kriminální činnosti? Na jednu stranu je to dáno rostoucím počtem migrantů v populaci. Pokud dáme výzkumům zapravdu a přistoupíme na to, že zde dochází ke zkreslení vlivem faktorů, které jsme zmínili výše, nemůžeme vyloučit, že s rostoucím počtem migrantů poroste i celkový počet trestných činů. Tento nárůst však nelze nutně přisoudit migraci, ale spíše tomu, že – zjednodušeně řečeno – více lidí páchá více zločinů. Nezáleží na tom, zda přibude několik tisíc migrantů, nebo se zčistajasna zhmotní stejný počet Čechů. Celkový počet trestných činů pravděpodobně stoupne. To však neznamená, že lze tuto změnu spojovat s tou či onou skupinou. Jen proto, že se obě věci stanou v určitém časovém rozmezí, není důkaz, že je mezi nimi spojitost. Zdá se to jako banální připomínka, ovšem nezbytná v tomto kontextu.
Možná mnohem větší roli však hraje konstantní prezentace migrace jako bezpečnostní hrozby. Toho se dopouštějí média i politici neustále. Toto rámování jsme v praxi mohli vidět například během představení „zpřísnění opatření v oblasti migrace”, které v dohledné době (k březnu 2025) plánuje předložit poslaneckým návrhem vládní koalice v čele s premiérem Petrem Fialou a ministrem vnitra Vítem Rakušanem.
Západní výzkumy upozorňují, že roli může hrát fakt, že se pozornost bezpečnostních složek i veřejnosti na migranty jako potenciální pachatele trestné činnosti více soustředí. „Důkazy ukazují, že předsudky a rasové profilování jsou dalším významným důvodem, proč jsou některé menšinové a přistěhovalecké skupiny nadměrně zastoupeny ve statistikách kriminality,” tvrdí de Haas. Migranti mají zkrátka větší šanci, že budou zatčeni a odsouzeni. Zvýšený dohled nad migranty tak může vést k vyšší míře zaznamenané kriminality této skupiny. Častější odhalování a hlášení i drobných přestupků kvůli přísnějšímu dohledu pak uměle zvyšuje statistiky kriminality migrantů.
Svůj podíl může mít i předpojatost samotných policejních složek. Zejména u migrantů druhé generace může být dle de Haase jejich nadměrné zastoupení mezi podezřelými a obviněnými z trestné činnosti částečně vysvětleno rasovým profilováním a předsudky ze strany policistů, svědků i obětí trestných činů.
Větší míra dohledu nad migranty přitahuje pozornost médií, která zviditelňováním konkrétních kauz kriminálních činů migrantů posilují stereotypní představu migrantů jako nebezpečných osob. Jak letmo poukazuje v rozhovoru pro Český rozhlas Martin Rozumek, v „honbě za kliky” některá média zneužívají pozornosti, kterou zmínky o kriminálních činech migrantů přitahují. Tím v důsledku posilují pocit, že kriminalita migrantů je zásadnější společenský problém, než kriminalita Čechů. Případy trestných činů jsou zveličovány a jsou brány jako odraz povahy všech migrantů, což vede k většímu zaměření policie na migranty, což následně vede k větší míře pozornosti jim věnované a v důsledku i k větší míře zatčených migrantů. Mýtus o kriminalitě migrantů živí sám sebe. Vzniká začarovaný kruh předsudků a znevýhodnění, který nemá prakticky žádné reálné základy.
Trestná činnost migrantů je často médii diametrálně odlišně rámována. De Haas používá příklad, kdy se o násilném trestném činu bílého muže bude psát jako o způsobeném duševní poruchou nebo jako o zločinu z vášně. V případě, že se jedná o někoho s jinou barvou pleti, nebo např. o muslima, mediální interpretace běžně tyto zločiny spojuje s kulturními odlišnostmi nebo náboženským fanatismem. To se projevuje i na úrovni používaných slov, které jsou k popisu zločinů používána. K tomuto rámování často dochází ještě dříve, než vyjde na povrch skutečný motiv a kontext daného zločinu.
Tento stav dle de Haase u migrantů „posiluje pocit, že je s nimi zacházeno jako s občany druhé kategorie, a snižuje důvěru diskriminovaných skupin v ochotu policie a vlády je chránit.” Což se může dále přispívat ke kultuře nepřátelství, odporu a nedůvěry vůči policii, soudnictví a vládám.
„To platí zejména v politickém klimatu, kde vlivní politici a média obviňují migranty z páchání těch nejhorších zločinů.”
Přestože výzkumy, které jsme zde popsali, mapují situaci převážně na západ od Česka, nelze předpokládat, že by situace u nás, v zemi, která není pro většinu migrujících osob cílovou destinací, byla znatelně odlišná. Je třeba zmínit i fakt, že policejní statistiky v ČR často nerozlišují mezi trestnými činy páchanými turisty a mezi těmi, které páchají migranti pobývající v ČR dlouhodobě. To však nebrání tomu, aby představa migrace jako bezpečnostní hrozby v obecném povědomí nadále přežívala. Hlubší analýza, proč tomu tak je, v Česku chybí.
Téma kriminality migrantů tak nadále rezonuje českou veřejnou debatou. Těžko vinit běžného voliče z toho, že nesleduje důsledně kriminální statistiky a trendy z jiných zemí a slyší na tvrdá opatření proti „nelegální migraci”. Od politiků a médií bychom ale mohli mít větší očekávání, než zneužívat téma kriminality migrantů k dmýchání strachu. Na příkladu kriminality navíc můžeme vidět, že i tvrdší politiky vůči migraci nemusí vést k jejímu snížení. Výzkum University of California zjistil, že větší počet migrantů zadržených Úřadem pro imigraci a celní kontrolu (ICE) se na míře kriminality výrazně neodrazil. Kroky, kterými se politici snaží s kriminalitou migrantů bojovat, zřejmě vycházejí spíše z výše popsaného pocitu, že migranti představují bezpečnostní hrozbu, než z reálných dat. Abychom však mohli kriminalitu migrantů efektivně řešit a předcházet jí, je důležité porozumět jejím příčinám.
I zvýšené kontroly na hranicích, snaha o rychlejší deportace, stavění plotů a další opatření, kterými se (nejen) čeští politici v zájmu bezpečnosti ohánějí, se jinak mohou stát jen zástupnými řešeními zástupného problému. Namísto efektivního řešení takové kroky spíše posilují stereotypy a dále prohlubují pocit ohrožení. Reálně dopadají na životy migrantů, ale na bezpečnost většinové společnosti pravděpodobně nebudou mít jakkoliv pozitivní dopad.
Spojování migrace se zvýšenou kriminalitou je častým narativem ve veřejné debatě. Mediální pokrytí a politická rétorika často zdůrazňují národnost pachatelů, zatímco skutečné statistiky a výzkumy ukazují jiný obrázek. Co doopravdy víme o vztahu mezi migrací a kriminalitou?
Přinášíme ohlédnutí za rokem 2024. K pročtení vám nabízíme datový souhrn o práci našimi klientkami a klienty a dalších aktivitách Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) za loňský rok.
V lednu 2025 prezident Donald Trump podepsal sérii výkonných nařízení a směrnic zaměřených na úpravu stávajících migračních politik Spojených států. Tato opatření jsou prezentována jako tvrdý zásah do současného systému, motivované snahou zakročit zejména proti migrantům pobývajícím na území bez dokumentů. Trumpovy kroky vyvolaly významnou debatu, právní výzvy a kritiku ze strany občanské společnosti v USA i mimo ně. Přinášíme stručné shrnutí vybraných opatření a odezvy na Trumpův postup v Evropě.
V listopadu 2024 bylo europoslanci schváleno nové složení Evropské komise, mezi 27 členy je nově i komisařka pro Středomoří. Nové portfolio svědčí o zájmu Evropské Unie o tento region, priority spolupráce se zeměmi jižního Středomoří se však za posledních 30 let změnily a migrace v tom hraje nemalou roli.
Podle výzkumu provedeného pro Ministerstvo vnitra v období březen–květen 2024 přibližně 17 % ukrajinských uprchlíků bydlí na ubytovnách. Do 1. září 2024 byla tato forma bydlení dostupná zdarma pro zranitelné kategorie: osoby se zdravotním postižením, důchodce starší 65 let, těhotné ženy, děti do 18 let, studenty v Česku ve věku od 19 do 26 let a matky s dětmi do 6 let. Zavedením novely zákona Lex Ukrajina VI se situace změnila. Od 1. září 2024 si lidé spadající mezi zranitelné musí bydlení platit sami, nebo si hledat jiné ubytování. Na jejich podporu Česko nabízí příspěvek na bydlení ve výši 6000 korun. Této možnosti využívá i ukrajinský manželský pár z Charkova: Olga, která má zdravotní postižení a její manžel Igor, který je starobním důchodcem. Od 1. září 2024 nezměnili místo bydliště a plány na hledání samostatného bytu nemají.
Přestože jsou interrupce v České republice legální, skutečný přístup k nim zdaleka není samozřejmostí. Obzvlášť pro migrantky. Jaká je realita?
Po 1. září 2024 došlo v České republice k významné změně v podmínkách pro zranitelné uprchlíky, včetně ukrajinských seniorů a seniorek. Novelizace zákona o ukrajinských uprchlících ukončila bezplatné ubytování pro tuto skupinu, což vedlo k těžkostem pro mnoho lidí, kteří se nyní musejí spoléhat na nízké humanitární dávky. Ty však často nepokrývají náklady na bydlení v Praze, kde ceny ubytování i sdílených bytů výrazně převyšují jejich příjmy. Neziskové organizace i odborníci varují, že bez komplexní pomoci, včetně začlenění uprchlíků do českého sociálního systému, hrozí těmto zranitelným lidem zhoršení jejich životní situace.
Tři kampaně vzešlé z protestu proti nehumánnímu zacházení s migranty požadují, aby namísto narůstající sekuritizace a externalizace hranic byla dána přednost ochraně a důstojnosti lidských životů. Kampaň Human Rights Watch se zaměřuje velice specificky na problematické praktiky Frontexu, United Against Inhumanity si vytyčuje sedm cílů okolo bezpečí a důstojnosti lidí na útěku snažících se překročit evropské hranice. Záměry Kampaně EU Leaders jsou dalekosáhlé a týkají se jak migračních cest do Evropy, tak situace komunit migrantů v Evropě. Tyto kampaně mohou být viděny jako reakce na směřování k represivnější migrační politice, ke které se EU i jednotlivé členské státy uchylují.
Česká republika nadále upravuje podmínky pro ubytování ukrajinských uprchlíků. Od 1. září 2024 již zranitelné osoby, mezi které patří matky s dětmi do 6 let, těhotné ženy, senioři nad 65 let, osoby se zdravotním postižením a jejich pečovatelé, nemají nárok na bezplatné ubytování, ale mohou žádat o příspěvek na bydlení. Ministerstvo práce a sociálních věcí uvádí, že více než 122 tisíc ukrajinských uprchlíků s dočasnou ochranou se již začlenilo na český trh práce. Uprchlice Veronika Samová, maminka čtyřletého dítěte ze Záporoží, k nim však nepatří. Novela zákona Lex Ukrajina VI ji zastihla právě ve chvíli, kdy její dcera začala docházet na několik hodin denně do české školky, aniž by rozuměla jedinému slovu česky. Navzdory tomu se Veronice podařilo přestěhovat do komerčního bydlení, které vyšlo dokonce levněji než placené ubytování v nevyhovujících podmínkách ubytovny.
Podle jednoho z pozměňovacích návrhů k Lex Ukrajina 7 by se Rusové žádající o české občanství museli nejdřív vzdát toho ruského. Cílem má být reakce na bezpečnostní riziko, které mají ruští občané pobývající na území ČR představovat. Je ale nasnadě se ptát, nakolik opatření přispěje ke zvýšení bezpečnosti ČR a nakolik pouze zkomplikuje život potenciálně všem Rusům v ČR, kteří se v nejednom případě staví proti putinovskému režimu.
Na začátku tohoto měsíce byla vládou ČR schválena upravená podoba Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021–2030. Tým Odboru rovnosti žen a mužů na aktualizaci Strategie pracoval více než rok. Prostřednictvím veřejných konzultací, expertních kulatých stolů a meziresortního připomínkového řízení se na ní podíleli zástupkyně a zástupci veřejné správy, akademického a neziskového sektoru nebo byznysu. Sdružení pro integraci a migraci se podílelo na velké části těchto aktivit. Co nového Strategie přinese?
Tři roky uplynuly od dramatické evakuace afghánských spolupracovníků české armády z Kábulu, která proběhla na poslední chvíli pod tlakem rychle se měnící situace v zemi. Česká republika tehdy přijala desítky tlumočníků a jejich rodin, kteří byli v ohrožení života kvůli spolupráci s českými ozbrojenými silami. Někteří tlumočníci se ale do evakuačních letů nedostali. Ohlížíme se za touto dramatickou situací a doplňujeme o informaci, jak se rodinám tlumočníků daří dnes.
“Krize bydlení” je sousloví, které se ve veřejném diskurzu objevuje stále častěji. Za posledních několik let nájmy v Praze vystoupaly na téměř stejnou nebo i úplně stejnou úroveň jako v západních velkoměstech, zatímco platy jsou stále výrazně nižší. Jak tato situace dopadá na uprchlíky a další migranty?
České školství čelí rostoucí potřebě podpory duševního zdraví, zejména u dětí zasažených válečným konfliktem. Zatímco u českých dětí trpí psychickými problémy jedno z osmi, mezi ukrajinskými dětmi s dočasnou ochranou je to každé druhé dítě. Tento článek se zaměřuje na důležitost integrace těchto dětí do českých škol, roli ukrajinských asistentů pedagoga a výzvy, které čekají školy po ukončení jejich financování.
Nedostatečná jazyková podpora pro žáky s odlišným mateřským jazykem v českých školách vážně ohrožuje jejich integraci a vzdělávání. Nové průzkumy odhalují, že mnoho těchto dětí nemá přístup k nezbytné výuce češtiny, což zhoršuje jejich šance na úspěšné začlenění do školního kolektivu i širší společnosti.
Opevněné hranice EU s Běloruskem se staly smrtící pastí pro stovky uprchlíků a dalších migrantů, kteří zde za nelidských podmínek uvízli. Nový report dokumentuje úmrtí ke kterým na východní hranici EU došlo a kritizuje pokračující porušování lidských práv, k němuž nadále dochází za tichého přihlížení evropských zemí.
Nájemná práce v domácnostech je často přehlížená oblast, zejména ve střední a východní Evropě (CEE). Je to ale práce jako každá jiná, a proto musí pracovnicím/íkům přinášet i stejné jistoty.
Neziskové organizace dlouhodobě upozorňují na to, že v Česku je stále velký počet nescholarizovaných žáků, z velké části se jedná o žáky s migrační zkušeností. Například organizace Meta odhaduje počet nescholarizovaných žáků-cizinců až na 14 tisíc, jedná se ale pouze o odhad vypočítaný z dostupných dat MŠMT a MV ČR. Podle statistického odhadu PAQ Research se jedná z velké části o žáky s dočasnou ochranou z Ukrajiny.
Ubytovny se staly dočasným domovem pro mnoho ukrajinských uprchlíků, kteří se potýkají s problémy při hledání nájemního bydlení. Tento článek zkoumá současné podmínky života na ubytovnách a výzvy, kterým obyvatelé čelí, včetně vysokých nákladů a nedostatku volných míst.
Jen před pár dny v Česku skončil školní rok 2023/2024.V SIMI jsme se rozhodli za ním ohlédnout, abychom se podívali na to, jak se českému vzdělávacímu systému daří integrovat žáky s odlišným mateřským jazykem. Nyní se tak budeme věnovat zhodnocení současné situace a výzvám do budoucnosti.
Evropské volby v roce 2024 představují zásadní okamžik pro budoucnost migrační politiky. Situace na evropských hranicích je nadále kritická a výsledek těchto voleb by mohl mít hluboký dopad na životy milionů lidí.
Téma migrace rezonuje evropskými volbami. Pokoušíme se přinést přehled toho, jak se toto téma propisuje do programů jednotlivých stran ČR a jak koresponduje s přístupem frakcí, do kterých jejich europoslanci a europoslankyně spadají, nebo by spadali v případě zvolení.
Evropský institut pro genderovou rovnost (EIGE) se v jedné ze svých posledních zpráv zaměřil na problematiku ekonomického násilí. Prezentuje důležitá data a praktická doporučení pro ochranu žen, včetně migrantek a uprchlic, zakoušejících tuto mnohdy na první pohled neviditelnou formu násilí. Jak může EU a její členské státy podpořit potírání ekonomického násilí a jak lépe chránit oběti?
Senát začátkem roku 2024 po zhruba sedmi hodinách jednání neschválil Istanbulskou úmluvu. Hledání cesty k lepší ochraně proti genderovému násilí ale pokračuje.
Přinášíme stručný přehled několika oblastí integrace ukrajinských uprchlíků v ČR na základě aktuálních dat.
V dubnu 2024 prošlo Evropským parlamentem hned několik legislativních opatření, která se dotknou životů neregulérních migrantů a migrantek. Jako členové sítě PICUM přinášíme rozšířený překlad jejich shrnutí.
Samosprávy a jednotlivý aktéři na lokální úrovni hrají v realizaci integrace důležitou roli a jsou pro její úspěch nepostradatelní. Jsou s migranty v blízkém kontaktu, mají lepší přehled o jejich potřebách, konkrétní opatření pak mohou nastavovat flexibilněji a adresněji než stát, jemuž navíc mohou přinášet cenné podněty z „terénu“. Jak to funguje v praxi si můžeme ukázat na příkladu MČ Praha 3.
Ve středu 10. 4. 2024 schválil Evropský parlament tzv. pakt o migraci a azylu – kontroverzní balíček devíti opatření, které mají být reformou společné evropské migrační a azylové politiky.
V posledních letech se Česká republika potýká s rostoucími výzvami v oblasti pracovní migrace, které zintenzivnila nedávná válka na Ukrajině. Články a analýzy na naší webové stránce naznačují, že uprchlíci a migranti čelí na českém trhu práce značným nerovnostem a porušování pracovních práv, zejména v agenturním zaměstnávání. Tento stav je dlouhodobě neudržitelný a je naléhavě potřeba zlepšit regulace a posílení ochrany práv migrantů.
Během září 2023 Odbor rovnosti žen a mužů při Úřadu vlády České republiky spustil první aktualizaci Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2023. Součástí byla veřejná konzultace v podobě online formuláře a navazující kulaté stoly ke konkrétním kapitolám Strategie.
Migrační konsorcium uspořádalo 20. února 2024 tiskovou konferenci, aby reflektovalo dva roky integrace ukrajinských uprchlíků z pohledu nevládních organizací.
Lidskoprávní organizace napříč Evropou volají v kampani Stop the Inhumanity at Europe’s Borders po zastavení nelidského zacházení s uprchlíky, žadateli o azyl a dalšími migranty na hranicích Evropy.
Zástupci Evropské komise, Evropské rady a Evropského parlamentu se v prosinci po dlouhém procesu většinově shodli na podobě tzv. migračního paktu. Ačkoliv jednání ještě nejsou zcela u konce a pakt musí projít ještě jedním kolem schvalování, došlo nejspíš k finální dohodě.
V několika středoevropských zemích opět zavádějí dočasné hranicní kontroly kvůli nárůstu migrace na tzv. balkánské trase. Ředitelka SIMI Magda Faltová v rozhovoru pro Český Rozhlas upozorňuje, že tyto kontroly mohou být spíše politickým gestem než efektivním řešením. Místo toho by měla Evropa hledat legální cesty migrace a snaha by měla být zaměřena na větší ochranu a humanizaci migračního systému.
Červnové šetření PAQ Research přináší data k situaci ukrajinských uprchlíků s ohledem na vzdělávání dětí, jejich volnočasové aktivity a znalost češtiny.
Přinášíme stručný přehled mediálního pokrytí očekáváných dopadů novely Lex Ukrajina 5, zejména s ohledem na téma ubytování.
Ředitelka Sdružení pro integraci a migraci Magda Faltová a zástupce ředitele think-tanku EUROPEUM Christian Kvorning Lassen se v podcastu Evropa zblízka shodují na tom, že přijímání uprchlíků z Ukrajiny je politiky vnímáno jako výjimečná situace. Jeho dopad na debatu o evropské migrační a azylové politice dle expertů patrně nebude valný. Státy EU stále uplatňují dvojí metr k uprchlíkům a soustředí se převážně téma sekuritizace a na restriktivní opatření.
Ve středu 19. 4. 2023 byla Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení schválena vládní novela zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců. Migrační konsorcium se zapojilo do připomínkového řízení a k novele uplatnilo své připomínky. V rámci vypořádání jsme byli v mnoha bodech úspěšní a několik našich připomínek bylo akceptováno. Zásadním úspěchem bylo zejména vypuštění institutu „řízení v případě zvláštní situace“, jehož zavedení bylo původně v novele navrhováno a jehož přijetí by znamenalo zcela zásadní omezení procesních práv žadatelů o mezinárodní ochranu.
Marin Rozumek (Organizace pro pomoc uprchlíkům) v přehledném analytickém článku pro Deník Referendum shrnuje azylovou politiku EU, která dbá více na ochranu vnějších hranic než na respekt k lidským právům.
Expertka na vzdělávání Marie Leopoldová (SIMI) ve stručném článku shrnuje nejdůležitější poznatky o situaci žáků z Ukrajiny, kteří v roce 2022 začali v ČR chodit do základní školy.
Rok 2022 byl pro Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) třicátým rokem existence. Vlivem přichodu uprchlíků z Ukrajiny byl také dost možná rokem nejnáročnějším. I proto se vyplatí se za ním ohlédnout. Z toho důvodu přinášíme stručný statistický factsheet, nabízející přehled o jednotlivých aktivitách SIMI v číslech a datech.
V listopadu zveřejnilo Forum 2000 ve spolupráci s European Programme for Integration and Migration (EPIM) nový policy brief. Zaměřuje se na aktuální téma regionu střední Evropy: podporu uprchlíků z Ukrajiny. Přinášíme jeho krátké shrnutí.
Konsorcium NNO pracujících s migranty vydalo připomínky k návrhu změn v tzv. Lex Ukrajina. Aktuální novela má prodloužit možnost zažádat o dočasnou ochranu až do konce března 2024. Návrh však má významné limity.
Konsorcium bylo vyzváno ministrem vnitra, aby připomínkovalo Lex Ukrajina IV. Připomínky k novele byly vypořádány a míří teď na legislativní radu Vlády a poté na Vládu.
V reakci na mimořádné jednání ministrů vnitra k migraci, které se odehrálo 25. listopadu 2022 v Bruselu, byla hostkou Dvaceti minut Radiožurnálu ředitelka SIMI Magda Faltová. Řeč byla o řešení tématu migrace na celoevropské úrovni a o řadě dílčích témat, která v souvislostí se současnou migrační situací rezonují mediálním prostorem.
Na základě článku na iRozhlas.cz přinášíme stručné shrnutí diskuse o udílení azylu Rusům prchajícím před mobilizací.
Společnost PAQ Research zveřejnila nová data k výzkumu pro projekt Českého rozhlasu Česko 2022: Život k nezaplacení.
Martin Rozumek (OPU) pro ČRo Plus komentuje plány EU zaměřit se na státy západního Balkánu, aby sladily vízovou politiku se státy sedmadvacítky ve vztahu k aktuální situací s příchodem Syrských uprchlíků.
Přes Česko procházely v minulých týdnech stovky uprchlíků převážně ze Sýrie. Mediální pozdvižení ale nevyvolávala těžká situace těch, kteří přečkávali noc v parku před pražským hlavním nádražím, ale zavedení kontrol na hranicí se Slovenskem. Situaci 27. 9. 2022 pro ČT24 komentoval Martin Rozumek (OPU).
Migrační konsorcium sepsalo na základě dat z terénu doporučení pro změny v systému vydávání humanitární dávky (HuD) pro držitele dočasné ochrany. Doporučení se týkají zejména aplikace, která je k podávání žádostí určena.
Martin Rozumek (OPU) hodnotí ve svém stručném komentáři pro Deník Referendum výsledky šetření MPSV o situaci ukrajinských uprchlíků a rozebírá limity vládního přístupu k nastavení integračních politik.
Martina Křížková v sérii článků na Deníku Referendum popisuje vykořisťování vietnamských pracovníků ve firmě Vodňanská drůběž, spadající do koncernu Agrofert.
Nevládní organizace pracující s migranty se již od samého začátku války na Ukrajině významně zapojily do pomoci ukrajinským uprchlíkům. I po čtvrt roce je jejich stále pokračují v poskytování pomoci a v některých oblastech za vypětí sil nadále suplují roli státu. Zároveň stát nevyužívá v dostatečné míře jejich expertízy a know-how v rámci práce s nově příchozími a nastavování nových politik. Proto se organizace Migračního konsorcia rozhodly odhadnout přibližný rozsah této pomoci a dát najevo, že jejich expertiza a role při práci s nově příchozími by měla být zohledněna při tvorbě politik.
Vláda v dubnu schválila své priority, nyní se projednává lex Ukrajina II, ale koordinace mezi obcemi, kraji a vládou vázne stejně jako spolupráce s nevládními organizacemi zabývajícími se migrací. Po čtvrt roce trvající migrační vlny nevládní organizace přicházejí v tiskové zprávě s nepříznivým hodnocením koordinace i komunikace kolem integrace ukrajinských uprchlíků.
Od začátku invaze ruské armády na Ukrajinu uprchlo před válečným konfliktem již přes 14 milionů lidí, z toho přes 6 miliónů překročilo hranici do dalších zemí. Jak si v tomto ohledu stojí Česká republika, kdo tvoří většinu z uprchlíků z Ukrajiny a kde jsou nejvíce koncentrováni, odpovídá náš datový factsheet.
Vydáváme stručný factsheet věnující se datům o Ukrajincích žijících v ČR a ve světě.
Na konci roku 2021 vydala Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) zprávu shrnující hlavní současné trendy v mezinárodní migraci, včetně dopadů globální pandemie Covid-19.
Ředitelka Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) v rozhovoru pro server A2larm shrnuje situaci na polsko-běloruské hranici.
Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) a Liga za ľudská práva v otevřeném dopisu žádají Polsko, aby předešlo dalším tragédiím a poskytlo pomoc, ochranu a přístup k azylovému řízení lidem, kteří na hranici uvízli.
Novorozenci budou mít nově přístup do veřejného zdravotního pojištění, zhorší se ovšem postavení osob bez státní příslušnosti a některých rodinných příslušníků občanů ČR a EU. Nadále se zhoršují podmínky pro cizince s komerčním zdravotním pojištěním.
Počet migrantů včetně zahraničních pracovníků v České republice v posledním desetiletí rostl a ani dopady pandemické situace v roce 2020 tento trend příliš nezvrátily. Vlivem dělení migrantů na občany EU/EHP a Švýcarska a občany třetích zemí jsou mezi těmito dvěma skupinami patrné významné rozdíly z hlediska jejich migračních a integračních strategií.
Otázka sběru, dostupnosti a využití dat o migraci, migrantech a různých aspektech jejich života v České republice je velmi komplexním tématem. Statistické údaje jsou jedním z nejdůležitějších zdrojů, díky nimž jsme alespoň do nějaké míry popsat a uchopit, jakou podobu migrace a integrace migrantů v České republice má.