Zástupci Evropské komise, Evropské rady a Evropského parlamentu se v prosinci po dlouhém procesu většinově shodli na podobě tzv. migračního paktu. Ačkoliv jednání ještě nejsou zcela u konce a pakt musí projít ještě jedním kolem schvalování, došlo nejspíš k finální dohodě.
Aktualizováno 9 května, 2024
Tento článek obsahuje zejména rozcestník pro monitoring vývoje dění okolo tzv. evropského paktu o azylu a migraci. Jedná se o živý článek, který je průběžně aktualizován.
“Dobré ráno. Skvělé zpráva. Dokázali jsme to. (…) Dohodli jsme se na novém paktu o migraci a azylu. Zahrnuje lepší ochranu našich vnějších hranic, větší solidaritu a také větší ochranou zranitelných a žadatelů o azyl, která je v souladu s našimi evropskými hodnotami,” říká eurokomisařka Ylva Johansson ve videu ze sociální sítě X vydaném záhy po ukončení dvoudenního vyjednávání v trialogu 20. prosince 2023.
Jednání o reformě evropské azylové a migrační politiky probíhají na půdě EU již od roku 2016. Nový pakt o migraci a azylu je právě výstupem těchto jednání. Jeho cílem je sjednotit postup členských států vůči žadatelům o mezinárodní ochranu. Deklarovaným zájmem je vytvoření systému, který umožní dlouhodobé řízení a normalizaci migrace a bude se zakládat na evropských hodnotách a mezinárodním právu.
Finální podoba paktu však nebyla po prosincovém schválení dostupná. Klíčové změny, které pakt přináší jsou však již poměrně jasně definované. Mezi ty mediálně nejprobíranější patří např. mechanismus povinné solidarity. Tím se označuje situace, kdy státy, které se rozhodnou nepřijmout uprchlíky, se zavazují podílet finančně či materiálně na jejich navracení do zemí původu a podpoře ochrany vnějších hranic EU. Dále pakt pracuje s definicí krizových situací, během kterých bude možné s větší rychlostí vyřizovat azylové žádosti, ale i např. zadržovat migranty v detenčních centrech delší dobu. Pakt také obsahuje nařízení o bližším monitoringu a screeningu neregulérních migrantů. V neposlední řadě zavádí tzv. hraniční proceduru, od které si slibuje zrychlení vyřizování žádostí o azyl ve státech na vnějších hranicích EU. Zjednodušené shrnutí obsahu paktu najdete např. ZDE.
Lidskoprávní organizace a evropské sítě jsou ze zmíněných “skvělých zpráv” výrazně méně nadšené, než vrcholní představitelé EU. V podcastu Puls zpravodajského webu Voxpot o tom hovořila ředitelka Sdružení pro integraci a migraci Magda Faltová:
“EU se dohodla na tom, že zpřísní řízení na [svých] hranicích. Umožní členským státům poměrně širokou možnost ustoupit od mezinárodních závazků a v ‘krizových situacích’, které nejsou zcela definovány, zcela uzavřít hranice a neumožnit vstup uprchlíkům na území. Hraniční řízení se hodně zpřísňuje. Pro velkou část lidí, kteří přicházejí, bude velmi rychlé a málo individualizované. To znamená, že může dojít k tomu, že v jednotlivých případech nebudou posouzeny důvody a obavy z pronásledování v zemi původu. Umožní to zajišťování rodin s dětmi. Nemluví se tam dostatečně silně o přístupu k právní a bezplatné právní pomoci. Pro nás jako lidskoprávní organizace to s sebou nese hodně kontroverzních situací, které si myslíme, že sníží možnost získání ochrany a bezpečí na území EU.“
Kritika ze strany lidskoprávních organizací a sítí a odborné veřejnosti provázela praktický každou fázi vyjednávání a zveřejňování kusých informací o paktu. Již v roce 2021 jsme v rámci Migračního konsorcia v projektu Usilujeme o férovou migrační politiku upozorňovali na významné nedostatky původního návrhu. Když byl pak pakt schválen zástupci členských států EU na jaře 2023, zvedla se další významná vlna kritiky. Ředitel Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU) Martin Rozumek to v pořadu ČT24 90’ v červnu 2023 popisuje jako dobré nastavení pro současné směřování migrační politiky České republiky, ale prohra pro oblast lidských práv.
Ještě před ukončením poslední fáze vyjednávání v prosinci 2023 zveřejnilo svou kritiku 50 nevládních organizací v otevřeném dopisu zveřejněném sítí PICUM. V něm zmiňují, že pakt pouze odráží “přístupy, které v minulosti selhaly a zvýznamňuje jejich důsledky”. Je tudíž velké riziko, že změny přinesou “špatně fungující, nákladný a krutý systém, který se při implementaci rozpadne a nebude adresovat klíčové problémy.”
“Pokud bude pakt přijat ve své současné podobě, bude normalizovat arbitrární využívání detencí imigrantů, včetně dětí a rodin, zvýší rasové profilování, využije „krizové“ postupy k uskutečňování pushbacků a navracení lidí do takzvaných „bezpečných třetích zemí“, kde budou vystaveni riziku násilí, mučení a libovolnému uvěznění.”
V dopise dále zaznívá, že pakt podkopává podstatu dalších strategických dokumentů EU např. Akčního plánu EU pro integraci či Akčního plánu proti rasismu. Tento fakt zmiňuje i policy brief Evropské sítě proti rasismu (ENAR).
Ve vlastním otevřeném dopisu apelovali na leadery EU také Lékaři bez hranic podílející se na záchraných operacích ve Středozemním moři. Dopis je vyzval, aby v poslední fázi „změnili kurz“ a prioritizovali bezpečí lidí hledajících azyl. Dopis se vymezuje vůči „instrumentalizaci lidského utrpení“ pro politický benefit a označuje pakt jako „pokračování a zintenzivnění politik zadržování a odrazování“, jehož jádro tvoří důraz na rychlost vyřízení konkrétních případů a na řešení návratů. Zmiňuje také důležité téma outsourcování správy vnějších hranic EU na země, které nelze označit jako bezpečné (např. Libye). MSF zmiňují rámování situace lidí na útěku slovy jako „krize“ a „mimořádná opatření“, což povede (mimo jiné) ke značnému znesnadnění práce humanitárních a lidskoprávních organizací.
„Pakt nedělá nic pro zabránění umírání lidí ve Středozemním moři. Naopak, skrývajíce se za nejasné formulace, osvobozuje leadery EU od jejich povinnosti tyto lidi zachraňovat a umožňuje jim pokračovat v sabotáži a kriminalizaci aktivit občanské společnosti ve search and rescue operacích.“
Dne 14. února 2024 byla podoba migračního paktu stvrzena také Výborem pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci Evropského parlamentu. Také proti tomuto schválení se ozvala výzva 81 organizací občanské společnosti, která apelovala na poslední možnost odmítnutí paktu, jehož dopady „budou mít ničivé důsledky pro právo na mezinárodní ochranu“ a „dají zelenou porušování práv napříč Evropou, včetně rasového profilování, automatického de facto zadržování a push-backů na hranicích.“ Výzva znovu zdůrazňuje dopady paktu na de facto zadržování na hranicích bez výjimky pro rodiny s dětmi všech věkových kategorií, urychlené, podprůměrné postupy k posouzení žádostí o azyl a důraz na postupy návratu s nižšími zárukami.
„Daleko více žadatelů o azyl skončí v postupech na hranicích a prostřednictvím ‚právní fikce nevstupení na území‘ (‚legal fiction of non-entry‚) nebudou považováni za osoby na území EU, což by vedlo k omezení záruk a zvýšenému riziku porušování lidských práv a pushbacků. Dokonce i nezletilé děti mohou být drženy v postupech na hranicích, když státní orgány považují za ‚nebezpečné pro národní bezpečnost nebo veřejný pořádek‘. Navíc zkušenosti ukázaly, že udržování velkého počtu lidí v pohraničních oblastech po dlouhou dobu vede k chronickému přeplnění a nelidským podmínkám, jak bylo vidět na egejských ostrovech.“
Rozšířením principu „bezpečné třetí země“ budou lidé žádající o azyl označeni za nepřípustné a stále častěji deportováni do zemí mimo EU na základě široce definovaného spojení s těmito zeměmi, což zvyšuje riziko porušování principu non-refoulementu.
„Komise předložila nový pakt jako ‚řešení‘ pro nerovnoměrné standarty při implementaci Společného evropského azylového systému v členských zemích. Pakt však nic nedělá pro napravení této situace ani pro podporu členských států, které přijímají velké množství příchozích na vnějších hranicích. (…) Místo toho mohou ty státy, které nepřijímají příchozí přímo, uniknout sdílení odpovědnosti financováním posílování hranic a detenčních zařízení ve státech na hranici EU nebo financováním pochybných ‚projektů‘ v zemích mimo Evropu.“
Článek webu Investigate Europe z 13. 2. 2024 na základě analýzy důvěrných dokumentů odhaluje snahu některých evropských zemí (včetně ČR) zahrnout do evropského paktu o migraci a azylu přísnější opatření, která dle organizací občanské společnosti a OSN mohou vést k porušování práv dětí. Jednání mezi představiteli EU dle článku ukázala snahu zpřísnit pravidla nastavená paktem, včetně odstranění věkových limitů pro zadržování migrantů, odebírání biometrických údajů u dětí nebo odmítnutí výjimek pro nezletilé z postupů na hranicích.
Pokud pakt projde finálním hlasováním v dubnu, bude to znamenat, že rodiny s dětmi v jakémkoliv věku budou moci být zadrženy v hraničních zařízeních po dobu měsíců, zatímco bude docházet k zpracovávání jejich žádosti o azyl. Nové nastavení dopadne také na nezletilé bez doprovodu. Pokud budou označeni na „hrozbu pro národní bezpečnost„, mohou být zadržováni v hraničních zařízeních až po dobu 3 měsíců. Definice toho, kdo do této kategorie spadá, je zcela v gesci konkrétních států. Dále pakt počítá také se sbíráním biometrických informací u dětí od šesti let.
Dle Magdy Faltové je pro lidskoprávní organizace problematické zejména nastavení hraničního řízení a to, jakým způsobem se oslabují práva uprchlíků a lidí žádajících o azyl. To, aby evropské státy určitou formu jednotné dohody uzavřeli, je důležité. Předmětem kritiky jsou spíše praktické dopady paktu, které jsou předmětem kritiky. V pořadu Studio ČT24 ze dne 20. prosince 2023 se Magda Faltová zároveň vymezuje proti označení paktu za “pozvánku pro uprchlíky”, které zaznívá ze strany např. zástupců české opozice, polského premiéra Donalda Tuska, nebo vládních představitelů Maďarska či Slovenska.
O tom, že by pakt měl být zmírněním restriktivní politice EU vůči uprchlíkům a migrantům, ale nemůže být řeč. Relevantní kritice paktu pak příliš nepomáhá, že námitky proti němu jsou často založeny na dezinformacích, lžích a stereotypech, které s realitou nemají nic společného, jak jednání Sněmovny o paktu ze dne 28. 2. 2024 komentuje Magda Faltová pro ČT24.
Schvalování paktu kvalifikovanou většinou proběhlo na půdě Evropského parlamentu ve středu 10. dubnua 2024. Kritikům paktu se nepodařilo schválení nových společných pravidel zablokovat. K zastavení paktu během hlasování vyzývaly i např. Migration Policy Group, European Network Against Racism a řada dalších organizací. Při schválení ministry členských zemí EU by měl pakt začít platit v horizontu dvou let, což je také doba, kterou mají členské státy na to, aby na základě nařízení paktu upravily své právní předpisy.
Ve středu 8. května 2024 finální podobu paktu stvrdili zástupci členských zemí EU. Česko se v hlasování zdrželo s prohlášením ministra vnitra Víta Rakušana, že pakt přináší více byrokracie a ne zásadní posun vpřed. Premiér Fiala dle Seznam Zpráv po schválení avizoval, že bude třeba postupovat nad rámec paktu a odrazovat migranty od cest do Evropy.
Podle výzkumu provedeného pro Ministerstvo vnitra v období březen–květen 2024 přibližně 17 % ukrajinských uprchlíků bydlí na ubytovnách. Do 1. září 2024 byla tato forma bydlení dostupná zdarma pro zranitelné kategorie: osoby se zdravotním postižením, důchodce starší 65 let, těhotné ženy, děti do 18 let, studenty v Česku ve věku od 19 do 26 let a matky s dětmi do 6 let. Zavedením novely zákona Lex Ukrajina VI se situace změnila. Od 1. září 2024 si lidé spadající mezi zranitelné musí bydlení platit sami, nebo si hledat jiné ubytování. Na jejich podporu Česko nabízí příspěvek na bydlení ve výši 6000 korun. Této možnosti využívá i ukrajinský manželský pár z Charkova: Olga, která má zdravotní postižení a její manžel Igor, který je starobním důchodcem. Od 1. září 2024 nezměnili místo bydliště a plány na hledání samostatného bytu nemají.
Přestože jsou interrupce v České republice legální, skutečný přístup k nim zdaleka není samozřejmostí. Obzvlášť pro migrantky. Jaká je realita?
Tři kampaně vzešlé z protestu proti nehumánnímu zacházení s migranty požadují, aby namísto narůstající sekuritizace a externalizace hranic byla dána přednost ochraně a důstojnosti lidských životů. Kampaň Human Rights Watch se zaměřuje velice specificky na problematické praktiky Frontexu, United Against Inhumanity si vytyčuje sedm cílů okolo bezpečí a důstojnosti lidí na útěku snažících se překročit evropské hranice. Záměry Kampaně EU Leaders jsou dalekosáhlé a týkají se jak migračních cest do Evropy, tak situace komunit migrantů v Evropě. Tyto kampaně mohou být viděny jako reakce na směřování k represivnější migrační politice, ke které se EU i jednotlivé členské státy uchylují.
Česká republika nadále upravuje podmínky pro ubytování ukrajinských uprchlíků. Od 1. září 2024 již zranitelné osoby, mezi které patří matky s dětmi do 6 let, těhotné ženy, senioři nad 65 let, osoby se zdravotním postižením a jejich pečovatelé, nemají nárok na bezplatné ubytování, ale mohou žádat o příspěvek na bydlení. Ministerstvo práce a sociálních věcí uvádí, že více než 122 tisíc ukrajinských uprchlíků s dočasnou ochranou se již začlenilo na český trh práce. Uprchlice Veronika Samová, maminka čtyřletého dítěte ze Záporoží, k nim však nepatří. Novela zákona Lex Ukrajina VI ji zastihla právě ve chvíli, kdy její dcera začala docházet na několik hodin denně do české školky, aniž by rozuměla jedinému slovu česky. Navzdory tomu se Veronice podařilo přestěhovat do komerčního bydlení, které vyšlo dokonce levněji než placené ubytování v nevyhovujících podmínkách ubytovny.
Podle jednoho z pozměňovacích návrhů k Lex Ukrajina 7 by se Rusové žádající o české občanství museli nejdřív vzdát toho ruského. Cílem má být reakce na bezpečnostní riziko, které mají ruští občané pobývající na území ČR představovat. Je ale nasnadě se ptát, nakolik opatření přispěje ke zvýšení bezpečnosti ČR a nakolik pouze zkomplikuje život potenciálně všem Rusům v ČR, kteří se v nejednom případě staví proti putinovskému režimu.
Na začátku tohoto měsíce byla vládou ČR schválena upravená podoba Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021–2030. Tým Odboru rovnosti žen a mužů na aktualizaci Strategie pracoval více než rok. Prostřednictvím veřejných konzultací, expertních kulatých stolů a meziresortního připomínkového řízení se na ní podíleli zástupkyně a zástupci veřejné správy, akademického a neziskového sektoru nebo byznysu. Sdružení pro integraci a migraci se podílelo na velké části těchto aktivit. Co nového Strategie přinese?
Tři roky uplynuly od dramatické evakuace afghánských spolupracovníků české armády z Kábulu, která proběhla na poslední chvíli pod tlakem rychle se měnící situace v zemi. Česká republika tehdy přijala desítky tlumočníků a jejich rodin, kteří byli v ohrožení života kvůli spolupráci s českými ozbrojenými silami. Někteří tlumočníci se ale do evakuačních letů nedostali. Ohlížíme se za touto dramatickou situací a doplňujeme o informaci, jak se rodinám tlumočníků daří dnes.
“Krize bydlení” je sousloví, které se ve veřejném diskurzu objevuje stále častěji. Za posledních několik let nájmy v Praze vystoupaly na téměř stejnou nebo i úplně stejnou úroveň jako v západních velkoměstech, zatímco platy jsou stále výrazně nižší. Jak tato situace dopadá na uprchlíky a další migranty?
České školství čelí rostoucí potřebě podpory duševního zdraví, zejména u dětí zasažených válečným konfliktem. Zatímco u českých dětí trpí psychickými problémy jedno z osmi, mezi ukrajinskými dětmi s dočasnou ochranou je to každé druhé dítě. Tento článek se zaměřuje na důležitost integrace těchto dětí do českých škol, roli ukrajinských asistentů pedagoga a výzvy, které čekají školy po ukončení jejich financování.
Nedostatečná jazyková podpora pro žáky s odlišným mateřským jazykem v českých školách vážně ohrožuje jejich integraci a vzdělávání. Nové průzkumy odhalují, že mnoho těchto dětí nemá přístup k nezbytné výuce češtiny, což zhoršuje jejich šance na úspěšné začlenění do školního kolektivu i širší společnosti.
Opevněné hranice EU s Běloruskem se staly smrtící pastí pro stovky uprchlíků a dalších migrantů, kteří zde za nelidských podmínek uvízli. Nový report dokumentuje úmrtí ke kterým na východní hranici EU došlo a kritizuje pokračující porušování lidských práv, k němuž nadále dochází za tichého přihlížení evropských zemí.
Nájemná práce v domácnostech je často přehlížená oblast, zejména ve střední a východní Evropě (CEE). Je to ale práce jako každá jiná, a proto musí pracovnicím/íkům přinášet i stejné jistoty.
Neziskové organizace dlouhodobě upozorňují na to, že je v Česku stále velký počet nescholarizovaných žáků, z velké části se jedná o žáky s migrační zkušeností. Například organizace Meta odhaduje počet nescholarizovaných žáků-cizinců až na 14 tisíc, jedná se ale pouze o odhad vypočítaný z dostupných dat MŠMT a MV ČR. Podle statistického odhadu PAQ Research se jedná z velké části o žáky s dočasnou ochranou z Ukrajiny.
Ubytovny se staly dočasným domovem pro mnoho ukrajinských uprchlíků, kteří se potýkají s problémy při hledání nájemního bydlení. Tento článek zkoumá současné podmínky života na ubytovnách a výzvy, kterým obyvatelé čelí, včetně vysokých nákladů a nedostatku volných míst.
Jen před pár dny v Česku skončil školní rok 2023/2024.V SIMI jsme se rozhodli za ním ohlédnout, abychom se podívali na to, jak se českému vzdělávacímu systému daří integrovat žáky s odlišným mateřským jazykem. Nyní se tak budeme věnovat zhodnocení současné situace a výzvám do budoucnosti.
Evropské volby v roce 2024 představují zásadní okamžik pro budoucnost migrační politiky. Situace na evropských hranicích je nadále kritická a výsledek těchto voleb by mohl mít hluboký dopad na životy milionů lidí.
Téma migrace rezonuje evropskými volbami. Pokoušíme se přinést přehled toho, jak se toto téma propisuje do programů jednotlivých stran ČR a jak koresponduje s přístupem frakcí, do kterých jejich europoslanci a europoslankyně spadají, nebo by spadali v případě zvolení.
Evropský institut pro genderovou rovnost (EIGE) se v jedné ze svých posledních zpráv zaměřil na problematiku ekonomického násilí. Prezentuje důležitá data a praktická doporučení pro ochranu žen, včetně migrantek a uprchlic, zakoušejících tuto mnohdy na první pohled neviditelnou formu násilí. Jak může EU a její členské státy podpořit potírání ekonomického násilí a jak lépe chránit oběti?
Senát začátkem roku 2024 po zhruba sedmi hodinách jednání neschválil Istanbulskou úmluvu. Hledání cesty k lepší ochraně proti genderovému násilí ale pokračuje.
Přinášíme stručný přehled několika oblastí integrace ukrajinských uprchlíků v ČR na základě aktuálních dat.
V dubnu 2024 prošlo Evropským parlamentem hned několik legislativních opatření, která se dotknou životů neregulérních migrantů a migrantek. Jako členové sítě PICUM přinášíme rozšířený překlad jejich shrnutí.
Samosprávy a jednotlivý aktéři na lokální úrovni hrají v realizaci integrace důležitou roli a jsou pro její úspěch nepostradatelní. Jsou s migranty v blízkém kontaktu, mají lepší přehled o jejich potřebách, konkrétní opatření pak mohou nastavovat flexibilněji a adresněji než stát, jemuž navíc mohou přinášet cenné podněty z „terénu“. Jak to funguje v praxi si můžeme ukázat na příkladu MČ Praha 3.
Ve středu 10. 4. 2024 schválil Evropský parlament tzv. pakt o migraci a azylu – kontroverzní balíček devíti opatření, které mají být reformou společné evropské migrační a azylové politiky.
V posledních letech se Česká republika potýká s rostoucími výzvami v oblasti pracovní migrace, které zintenzivnila nedávná válka na Ukrajině. Články a analýzy na naší webové stránce naznačují, že uprchlíci a migranti čelí na českém trhu práce značným nerovnostem a porušování pracovních práv, zejména v agenturním zaměstnávání. Tento stav je dlouhodobě neudržitelný a je naléhavě potřeba zlepšit regulace a posílení ochrany práv migrantů.
Během září 2023 Odbor rovnosti žen a mužů při Úřadu vlády České republiky spustil první aktualizaci Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2023. Součástí byla veřejná konzultace v podobě online formuláře a navazující kulaté stoly ke konkrétním kapitolám Strategie.
Migrační konsorcium uspořádalo 20. února 2024 tiskovou konferenci, aby reflektovalo dva roky integrace ukrajinských uprchlíků z pohledu nevládních organizací.
Lidskoprávní organizace napříč Evropou volají v kampani Stop the Inhumanity at Europe’s Borders po zastavení nelidského zacházení s uprchlíky, žadateli o azyl a dalšími migranty na hranicích Evropy.
Zástupci Evropské komise, Evropské rady a Evropského parlamentu se v prosinci po dlouhém procesu většinově shodli na podobě tzv. migračního paktu. Ačkoliv jednání ještě nejsou zcela u konce a pakt musí projít ještě jedním kolem schvalování, došlo nejspíš k finální dohodě.
V několika středoevropských zemích opět zavádějí dočasné hranicní kontroly kvůli nárůstu migrace na tzv. balkánské trase. Ředitelka SIMI Magda Faltová v rozhovoru pro Český Rozhlas upozorňuje, že tyto kontroly mohou být spíše politickým gestem než efektivním řešením. Místo toho by měla Evropa hledat legální cesty migrace a snaha by měla být zaměřena na větší ochranu a humanizaci migračního systému.
Červnové šetření PAQ Research přináší data k situaci ukrajinských uprchlíků s ohledem na vzdělávání dětí, jejich volnočasové aktivity a znalost češtiny.
Přinášíme stručný přehled mediálního pokrytí očekáváných dopadů novely Lex Ukrajina 5, zejména s ohledem na téma ubytování.
Ředitelka Sdružení pro integraci a migraci Magda Faltová a zástupce ředitele think-tanku EUROPEUM Christian Kvorning Lassen se v podcastu Evropa zblízka shodují na tom, že přijímání uprchlíků z Ukrajiny je politiky vnímáno jako výjimečná situace. Jeho dopad na debatu o evropské migrační a azylové politice dle expertů patrně nebude valný. Státy EU stále uplatňují dvojí metr k uprchlíkům a soustředí se převážně téma sekuritizace a na restriktivní opatření.
Ve středu 19. 4. 2023 byla Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení schválena vládní novela zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců. Migrační konsorcium se zapojilo do připomínkového řízení a k novele uplatnilo své připomínky. V rámci vypořádání jsme byli v mnoha bodech úspěšní a několik našich připomínek bylo akceptováno. Zásadním úspěchem bylo zejména vypuštění institutu „řízení v případě zvláštní situace“, jehož zavedení bylo původně v novele navrhováno a jehož přijetí by znamenalo zcela zásadní omezení procesních práv žadatelů o mezinárodní ochranu.
Marin Rozumek (Organizace pro pomoc uprchlíkům) v přehledném analytickém článku pro Deník Referendum shrnuje azylovou politiku EU, která dbá více na ochranu vnějších hranic než na respekt k lidským právům.
Expertka na vzdělávání Marie Leopoldová (SIMI) ve stručném článku shrnuje nejdůležitější poznatky o situaci žáků z Ukrajiny, kteří v roce 2022 začali v ČR chodit do základní školy.
Rok 2022 byl pro Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) třicátým rokem existence. Vlivem přichodu uprchlíků z Ukrajiny byl také dost možná rokem nejnáročnějším. I proto se vyplatí se za ním ohlédnout. Z toho důvodu přinášíme stručný statistický factsheet, nabízející přehled o jednotlivých aktivitách SIMI v číslech a datech.
V listopadu zveřejnilo Forum 2000 ve spolupráci s European Programme for Integration and Migration (EPIM) nový policy brief. Zaměřuje se na aktuální téma regionu střední Evropy: podporu uprchlíků z Ukrajiny. Přinášíme jeho krátké shrnutí.
Konsorcium NNO pracujících s migranty vydalo připomínky k návrhu změn v tzv. Lex Ukrajina. Aktuální novela má prodloužit možnost zažádat o dočasnou ochranu až do konce března 2024. Návrh však má významné limity.
Konsorcium bylo vyzváno ministrem vnitra, aby připomínkovalo Lex Ukrajina IV. Připomínky k novele byly vypořádány a míří teď na legislativní radu Vlády a poté na Vládu.
V reakci na mimořádné jednání ministrů vnitra k migraci, které se odehrálo 25. listopadu 2022 v Bruselu, byla hostkou Dvaceti minut Radiožurnálu ředitelka SIMI Magda Faltová. Řeč byla o řešení tématu migrace na celoevropské úrovni a o řadě dílčích témat, která v souvislostí se současnou migrační situací rezonují mediálním prostorem.
Na základě článku na iRozhlas.cz přinášíme stručné shrnutí diskuse o udílení azylu Rusům prchajícím před mobilizací.
Společnost PAQ Research zveřejnila nová data k výzkumu pro projekt Českého rozhlasu Česko 2022: Život k nezaplacení.
Martin Rozumek (OPU) pro ČRo Plus komentuje plány EU zaměřit se na státy západního Balkánu, aby sladily vízovou politiku se státy sedmadvacítky ve vztahu k aktuální situací s příchodem Syrských uprchlíků.
Přes Česko procházely v minulých týdnech stovky uprchlíků převážně ze Sýrie. Mediální pozdvižení ale nevyvolávala těžká situace těch, kteří přečkávali noc v parku před pražským hlavním nádražím, ale zavedení kontrol na hranicí se Slovenskem. Situaci 27. 9. 2022 pro ČT24 komentoval Martin Rozumek (OPU).
Migrační konsorcium sepsalo na základě dat z terénu doporučení pro změny v systému vydávání humanitární dávky (HuD) pro držitele dočasné ochrany. Doporučení se týkají zejména aplikace, která je k podávání žádostí určena.
Martin Rozumek (OPU) hodnotí ve svém stručném komentáři pro Deník Referendum výsledky šetření MPSV o situaci ukrajinských uprchlíků a rozebírá limity vládního přístupu k nastavení integračních politik.
Martina Křížková v sérii článků na Deníku Referendum popisuje vykořisťování vietnamských pracovníků ve firmě Vodňanská drůběž, spadající do koncernu Agrofert.
Nevládní organizace pracující s migranty se již od samého začátku války na Ukrajině významně zapojily do pomoci ukrajinským uprchlíkům. I po čtvrt roce je jejich stále pokračují v poskytování pomoci a v některých oblastech za vypětí sil nadále suplují roli státu. Zároveň stát nevyužívá v dostatečné míře jejich expertízy a know-how v rámci práce s nově příchozími a nastavování nových politik. Proto se organizace Migračního konsorcia rozhodly odhadnout přibližný rozsah této pomoci a dát najevo, že jejich expertiza a role při práci s nově příchozími by měla být zohledněna při tvorbě politik.
Vláda v dubnu schválila své priority, nyní se projednává lex Ukrajina II, ale koordinace mezi obcemi, kraji a vládou vázne stejně jako spolupráce s nevládními organizacemi zabývajícími se migrací. Po čtvrt roce trvající migrační vlny nevládní organizace přicházejí v tiskové zprávě s nepříznivým hodnocením koordinace i komunikace kolem integrace ukrajinských uprchlíků.
Od začátku invaze ruské armády na Ukrajinu uprchlo před válečným konfliktem již přes 14 milionů lidí, z toho přes 6 miliónů překročilo hranici do dalších zemí. Jak si v tomto ohledu stojí Česká republika, kdo tvoří většinu z uprchlíků z Ukrajiny a kde jsou nejvíce koncentrováni, odpovídá náš datový factsheet.
Vydáváme stručný factsheet věnující se datům o Ukrajincích žijících v ČR a ve světě.
Na konci roku 2021 vydala Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) zprávu shrnující hlavní současné trendy v mezinárodní migraci, včetně dopadů globální pandemie Covid-19.
Ředitelka Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) v rozhovoru pro server A2larm shrnuje situaci na polsko-běloruské hranici.
Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) a Liga za ľudská práva v otevřeném dopisu žádají Polsko, aby předešlo dalším tragédiím a poskytlo pomoc, ochranu a přístup k azylovému řízení lidem, kteří na hranici uvízli.
Novorozenci budou mít nově přístup do veřejného zdravotního pojištění, zhorší se ovšem postavení osob bez státní příslušnosti a některých rodinných příslušníků občanů ČR a EU. Nadále se zhoršují podmínky pro cizince s komerčním zdravotním pojištěním.
Počet migrantů včetně zahraničních pracovníků v České republice v posledním desetiletí rostl a ani dopady pandemické situace v roce 2020 tento trend příliš nezvrátily. Vlivem dělení migrantů na občany EU/EHP a Švýcarska a občany třetích zemí jsou mezi těmito dvěma skupinami patrné významné rozdíly z hlediska jejich migračních a integračních strategií.
Otázka sběru, dostupnosti a využití dat o migraci, migrantech a různých aspektech jejich života v České republice je velmi komplexním tématem. Statistické údaje jsou jedním z nejdůležitějších zdrojů, díky nimž jsme alespoň do nějaké míry popsat a uchopit, jakou podobu migrace a integrace migrantů v České republice má.
Článek původně vyšel na Deníku Referendum 30. 10. 2024. Toto je jeho zkrácená verze. „Někteří bydlí na jednom pokoji po čtyřech – pokud nemají děti, které se o ně postarají,“ shrnuje situaci ukrajinských seniorů a seniorek po 1. září Nataša, sedmdesátnice v červeném svetru. S Natašou a její vrstevnicí a kamarádkou Ninou si povídám v […]